• ALEX PRAGER

Face It

11 Posted by - February 12, 2014 - Culture Me

אחרי שהצלמת האמריקאית Alex Prager הציגה את העבודה האחרונה שלה בMoMa וזכתה להצלחה מפתיעה, היא גילתה שהיא טיפחה פחד נפוץ. בחסות הנסיעות לראיונות עם התקשורת העולמית, היא דשדשה דרך שדות תעופה ותחנות מטרו בערים לא מוכרות, נאלצת להסתגל לדפוסי חיים של מקומות שונים. עבור חלק מאיתנו, ההשתלבות בקהל היא בנאליות שגרתית, אך בשביל אחרות, כולל אלכס, זה מפחיד. “פתאום, אני נוסעת משדה תעופה לשדה תעופה והופך להיות ‘אדם ציבורי’. זה היה מפחיד. לדבר בפומבי ולהיות בציבור הרתיעו אותי, והבנתי שהייתה לי חרדה עצומה שלא ידעתי על קיומה”.

עוד בזמן הסערה הבינלאומית, אלכס החליטה להתמודד עם הפחד שלה בקפיצת ראש נועזת לתוך פרויקט חייה. פרויקט שהוביל בסופו של דבר לתערוכת הצילומים השאפתנית והכה-מדוברת שלה בגלרית Corcoran בוושינגטון ואשר נושאת את השם “פנים בקהל” (Face in the Crowd).

במבט ראשון, הצילומים של אלכס נראים כמו רגעים מסרטיו של אלפרד היצ’קוק או הפקת אופנה שווה במגזין. אבל משאנחנו מסתכלות על הטוטאליות של המסגרת, על השילוב האנושי שאלכס מציגה, אנחנו הופכות לבלשיות עם נקודת תצפית חסויה, רואות דבר שרק ציפורים קלות מעוף מסוגלות לראות. כשאנחנו בוחנות כל דמות בנפרד, אנחנו מגלות סיפורים אנושיים שמתועדים עד לכל קימור-שפתיים והסתעפות-קמט קטנים. התמונות שלה מבקשות ללכוד את הדואליות של החיים המודרניים – למרות שהקהל נראה מגובש, כשמסתכלים על פניה של כל דמות בנפרד הן נראות מנותקות, נסחפות בדמיונן לעולם פרטי.

למרות המודרניות שלהן, העבודות של אלכס כומסות בתוכן במידה רבה גם אמירה היסטורית, מהדהדות את התלבושות של סינדי שרמן ואת צילומי הבידור של הצלם Weegee (האישה בתמונה הידועה מהתערוכה מתהדרת בתסרוקת משנות השבעים, אבל נושאת מגזין עם פניה של מישל אובמה על השער, מה שהופך את התמונה לדיאלוג משונה בין ההווה לעבר…).

למרות האהבה של אלכס לאפנה (ושיתוף הפעולה שלה בפרויקט הספציפי הזה עם המגזין W), אי אפשר להתייחס לעבודות שלה כאל צילומי אופנה או כאל סמלי רומנטיקה וינטג’ית בלבד. המאבקים של אלכס עם החרדה הפרטית שלה משוכפלים בערמומיות לתוך התמונות שלה; התחושה שאנחנו תמיד נראות, תמיד חלק מקהל, הפחד שנלך לאיבוד ונהפוך לנקודה קטנטנה בים גדול, והפחד ההפוך: שנמצא את עצמנו לבד (…) אוחזים בנו כשאנחנו רואות את הצילומים שלה, לצד היופי הנדיר שהם מציעים.

כתרבות עכשווית, אנחנו לא מחוברים כמו שאנחנו נראים. אנחנו כל הזמן מתקשרים בטוייטר ובאינסטגרם, והתקשורת תמיד מראה לנו בדיוק מה קורה, מתי זה קורה, אבל זאת אשליה. האם אנחנו באמת כל כך מחוברים?”.

Alex Prager

Face It03 Face It07 Face It06 Face It01