Fashion Fetish

29 Posted by - October 30, 2014 - Culture Me

הצלם האייקוני Guy Bourdin אסף אל בין ידיו את התפקיד הבסיסי של צילום האופנה שנועד בסופו של יום לגשש את דרכו, גם אם באורח מאד עקיף ומפותל, אל עבר כרטיס הפלסטיק שבארנק, והפך אותו במהלך שנות עבודתו לאמנות ביזארית ומרתקת.

הברנש הצרפתי, שממוסגר על קיר עולם האפנה ההיסטורי של פריז לאחד משני צלמי האפנה (יחד עם עמיתו הגרמני הלמוט ניוטון) החשובים והמשפיעים של המאה העשרים, ניסח תיאוריה פורצת דרך שאומרת שפריט הלבוש המצולם הוא משני לסיפור שהתמונה צריכה לספר; בורדין השתמש במשך ארבעים שנות עשייתו באביזרים פשוטים שהפכו מול עדשתו לאקזוטיים, בסיטואציות יומיומיות ומוכרות שהפכו בהינף פלאש למסקרנות וחדשניות והצליח להפוך, שוט אחרי שוט, למספר-הסיפורים הויזואלי המרתק ביותר של זמננו.

בורדין התחיל כשוליה של אמן האוונגרד מאן ריי, בפריז בתחילת שנות החמישים, וב 1955 התמונות שלו כבר עיטרו את דפי ה׳ווג׳ והרעידו את עולם האפנה מהיסוד. מאז ועד מותו הוא ניצח על עשרות הפקות אופנה וקמפיינים, בין היתר, לשאנל, ורסאצ’ה, פנטקס ועוד; בהתחלה בשחור-לבן קלאסי וברבות השנים בצבעוניות אקלקטית שלוקחת בעלות על תשומת הלב שלנו כבר אחרי מבט חטוף. בורדין השפיע על דור שלם של צלמי אפנה, שניסו כמוהו להפוך את המקצוע הפרסומי במקורו לאמנות בפני עצמה.

נוגע בקצות אצבעותיו בתחושת סכנה מסתורית, שאוחזת בתוכה אווירה סקסית ואולי אפילו מעט אלימה, הכתיבבורדין גישה חדשה להתיחסות לנשים בעולם המדיה המתפתח; הוא התחיל את הכשרתו בתחום כצלם צבאי בצבא צרפת, ואת הקשיחות והדרמה של אותו עולם גברי תיעל לפיתוח טכניקות שרטוט של המין הנשי כהירואי וכבעל-השפעה אדירה על התרבות המודרנית. הצילומים שלו הפכו את דוגמניות העל של זמנו ליצירות אמנות מהלכות, את הרגלים האינסופיות שבאמתחתן לאמירה אסתטית מעוררת השראה ואת נעלי העקב שבקצוותיהן – לנשק חם שעומד הכן מול תרבות מתחסדת ומיושנת. (-:

Guy Bourdin

Fashion Fetish02 Fashion Fetish03 Fashion Fetish06 Fashion Fetish07 Fashion Fetish10 Fashion Fetish01 Fashion Fetish08 Fashion Fetish09 Fashion Fetish05