Butterfly Effect

20 Posted by - November 28, 2015 - Pin That

את דמיאן הירסט אפשר לאהוב או לשנוא. הוא אמן שנוי במחלוקת, שכבר שני עשורים מטלטל את עולם האמנות, יוצר פרספקטיבות ודרכים חדשות בהן האמנות המודרנית נתפסת בעינינו. בתחילת שנות ה 90 היה הירסט משב רוח מרענן, ביטוי של התקוממות נגד הנימוס המעומלן שאיפיין את סצינת האמנות הבריטית. האלמנטים המזוהים עם הירסט יוצרים כבר שנים חוויה אמנותית מטרידה ומהפנטת. הן עוסקות בתהליכי חיים, במעגל הבריאה וההרס, מעוטרות בנקודות, חיות נדירות, פיסות של טקסטים מדעיים או בקיצור – חגיגה של אמנות כמעט ביולוגית, שעושה לנו נעים בעיניים אבל גם מאתגרת את הדמיון.

ביום ההולדת העשירי של צעיף הגולגלות האייקוני שלו, בית האופנה של אלכסנדר מקווין הציג שיתוף פעולה מקסים עם הירסט. אוסף הצעיפים שיצרו השניים יחדיו כולל 30 עיצובים ייחודיים, כל אחד מהם בהשראת סדרת Entomology של הירסט, שמציגים פרפרים, חרקים ועכבישים בכל הגדלים והצבעים, שיוצרים יחדיו צורות גאומטריות צבעוניות, ערוכים לכדי יצירת מוטיב הגולגולת, החתימה הידועה של מקווין במגוון בדי שיפון, כותנת אריג וקשמיר.

לצד החתרנות הידועה שלו, הירסט הצליח להתחבב מאוד על עולם האפנה ולהשפיע עליו באופן דרמטי. הודות למאמץ המשותף שלו עם מיוצ’ה פראדה, אולי הרוחנית ביותר בקרב מעצבי האפנה, השיק הירסט לאחרונה ליין תיקים במהדורה מוגבלת הנושא גם הוא את שם התערוכה שלו (Entomology), גם הם מקושטים בחרקים (האם הם אמיתיים?!) צבעוניים ומשובצי יהלומים, ממסגרים את הצורה מרובעת הקלאסית של תיקי פראדה ושומרים על הטעם האלגנטי שלהם. ואיך לא, גם המיקום שבו הוצגו לראשונה הוא מוזר ומיוחד להפליא – בר מיצים שנפתח באמצע המדבר של קטאר. הפרויקט השאפתני כלל פרשנות חדשה למסעדה שפתח הירסט בלונדון, “בית המרקחת” ה-מוסד לסצנת האמנות הבריטית לאורך שנות התשעים.

הקטע עם הירסט, וזה מה שמשאיר אותנו מהופנטות מולו כל פעם מחדש, הוא שאנחנו אף פעם לא יודעות באיזה צד של המתרס הוא נמצא. האם הוא איש אמנות מסור לעבודתו, שרק רוצה שנטבע בעבודותיו ונהיה שותפות לאמירה שלו, או שמא… הוא יושב מאחורי הקלעים של העולם האקסטרווגנטי שלו, צוחק על כל אנשי האמנות האריסטוקרטים שרוכשים את יצירותיו השנויות במחלוקת? והקשר עם עולם האפנה, האם נובע מהערכה לעבודותיהם של פראדה ומקווין, או שכונס בתוכו עוד מהביקורת המושחזת הידועה שלו? כנראה שזאת חידה שתשאר פתוחה לאורך עוד הרבה שיתופי פעולה מרתקים…

“לעשות אמנות, אמנות טובה, זה תמיד מאבק. זה יכול לגרום לך אושר כשאתה מצליח. אין תחושה טובה מזאת. אבל זה גם קשור לעבודה קשה ולהשראה ולזיעה ולרעיונות טובים. אני לא חושב שמדובר על כישרון שהוא מתת אלוהים, אבל אני כן מאמין, בניגוד לרצוני, בקסם שבאמנות. אני מאמין במדע. אני רוצה תשובות ברורות. אני רוצה לעשות אמנות, ליצור דברים שתהיה להם משמעות לנצח. זה שאפתני מאוד, אמת אוניברסלית, אבל מישהו צריך לעשות את זה”.

Butterfly Effect1 Butterfly Effect3 Butterfly Effect5