Frida

15 Posted by - December 12, 2013 - Reputation

היא לבשה בגדי גברים ואפילו חליפות, אבל גם חצאיות ובלייזרים מקסיקניים. סימן ההיכר שלה היו הגבות המחוברות (אייקון אופנה בפני עצמו), שיערה השחור, שהיה מתוח ואסוף למעלה והעיניים הלוהטות והמתבוננות. השמלות שלה היו פרחוניות וצבעוניות, והאקססוריז היו כבדים ובולטים, מהסוג שהפכו אותה לנוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה. הציירת המקסיקנית פרידה קאלו נראתה כמו נסיכה פראית כשיצאה בבוקר מחדר השינה שלה, לא משנה מה היא עברה באותה תקופה.

קאלו אהבה להתלבש. ויותר מזה, היה זה מה שנתן לה בטחון. לאורך כל חייה המסועפים, היצריים והקשים לעתים, בזמן שברונות לב או גוף, היא תמיד ביטאה את החוזק והאופטימיות שלה דרך הבגדים. שני חדרים שלמים ב”בית הכחול” (Casa Azul) – היום המוזיאון על שמה ופעם ביתה במקסיקו סיטי – שימשו אותה לאיחסון מאות בגדים ואביזרים. והיא לא הסתפקה בלקשט רק את עצמה – כל הבית, מאז ועד היום, נראה כמו בית בובות, צבעוני, מלא פרטים קטנים ועמוס בקישוטים שמחים ונוגעים ללב.

בציוריה היא עסקה בזהויות, במגדר וברב-תרבותיות, שנים רבות לפני שמושגים אלה היו אפנתיים. היא הבינה שהזהות שלה עצמה איננה קבועה, אלא משתנה, חמקמקה ורבת-פנים. באמצעות האמנות (וכמקשה אחת, גם באמצעות סגנון הלבוש שלה) היא הציגה את עצמה כדמות רבת-הרבדים שהיא: כגוף וכנפש, כגבר וכאשה, כבת של מהגר יהודי ואף כאלה ההינדואית “פרווטי”. בשנות השלשים היו מעט מאוד נשים שנודעו כאמניות, והשמלות שקאלו בחרה ללבוש העמידו אותה באור אפילו חריג יותר: באותן שנים, כולם שאפו לגעת בתרבות האירופאית וההוליוודית; וקאלו בחרה ללבוש שמלה שצבועה ב(כמעט) כל צבעי הקשת, שנתפרה באזור טיחואנה שבצפון מקסיקו.

“מראה עיניים עשוי לתעתע: מלבושיה של פרידה קאלו”, תערוכה שנפתחה בבית הכחול לפני כשנה, בוחנת את הקשר ההדוק בין היצירה, האישיות והסגנון של פרידה, שהתגלו מחדש כשארון הבגדים שלה נפתח ונחקר לראשונה, כמעט שישה עשורים אחרי מותה. מתוך מאות הפריטים שנמצאו בארונה של קאלו, נבחרו כמה עשרות לתצוגה. אוסף הנעליים המפואר, שכולל עשרות זוגות בעלי עקבים בגבהים שונים, כמו גם עשרות התכשיטים הכבדים והנוצצים, מוצגים בארון זכוכית כמו במוזיאון מדעי.

את התערוכה מסכמים שני חדרים בהם מוצגים פריטי לבוש עכשוויים שנוצרו בהשראתה: כמה מערכות לבוש מרשימות שיצר ריקרדו טישי לבית האופנה ז’יוואנשי; שמלה שעיצב ז’אן פול גוטייה ועוד אחת שעיצב ג’וניה ווטנבה לקום דה גרסון.

למרות שסבלה לא מעט, נדמה שקאלו חיה את חייה בצבעוניות ובאינטנסיביות שתואמים את האמנות שלה. קאלו הפכה לדמות כל כך אייקונית בעולם, לא רק בגלל האמנות שלה, אלא גם בגלל הפרסונה האקלקטית, הנועזת והגדולה מהחיים שאנחנו ורבים כל כך מזדהים אתה.

למוזיאון של פרידה

Frida1 Frida4 Frida2 Frida3